Till Salu

fredag 19 oktober 2012

Nasse/Dumbo

Igår blev en liten gris till. Jag ritade upp ett eget mönster och öronen blev i största laget. Fast jag gillar det. Tror jag. Kanske att nästa gris får något mindre öron, jag kan nämligen inte låta bli att tänka på Dumbo när jag ser den här. Jag har iaf lärt mig att det är mycket tidskrävande att sy dit öron, svans och ögon för hand efter att själva grisen stoppats och sytts igen. För att inte tala om vilken tid det tog att sy igen vändhålet. Nästa gris ska jag nog sätta dit ögon och öron på innan jag sur ihop grisen, nu kan jag ju mäta på den jag har var jag vill ha dem. Svansen ska få sys fast i sömmen när jag syr ihop grisen.
Den här Nassen är stoppad med tygspill. Ni vet alla de där mindre, små och pyttebitarna som det absolut inte går att få ut något av. Jag har sparat ihop en kasse just för ändamålet, stoppning. Jag tycker faktiskt det fungerar bra och det känns bra att kunna använda allt tyg, även minsta spillbit. Jag fick stoppa den ganska hårt dock för att slippa knöligheten. I grisen finns också en bjällra. Ganska dumt, för grisen är inte alls lämplig för små barn. Men trevligt ändå. Svansen har jag gjort av en bit skosnöre som jag trätt i en bit ståltråd i. Funkar sisådär så till nästa får jag nog hitta på en annan lösning.








Mönster: eget
Material: Jeanstyg från S&S, blommigt tyg i öronen kommer från ett gammalt lakan.. eller var det en gardin?! Knappar till ögonen kommer från gömmorna, troligen inköpta på loppis. Bandet runt magen fanns i samlingen. Stoppningen är tygspill, så det är en färgglad stoppning av många fina tyger. Bjällran tror jag kommer från Panduro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar