Till Salu

lördag 9 mars 2013

Damtoppar

 För pinsamt länge sedan lovade jag min kära mor att hon skulle få en tunika av mig, som jag sytt själv. Problemet är att själva tunikan inte var sydd.. Jag var oerhört taggad just då, men sen var det otroligt svårt att komma igång och sy av olika anledningar. En av de största var tygval. Vad skulle jag välja för tyg? En annan anledning var att jag var hemskt osäker på hur själva mönstret var i modell och storlek, eftersom jag aldrig sytt efter det förr. Tillslut, efter att ha skjutit upp projektet i en halv evighet fick jag "snilleblixten" att provsy modellen till mig själv först för att se hur den är just i modell och storlek. Såhär blev den.






Jag tycker nog ändå att den blev ganska fin, trots allt. Men herre gösses vad otroligt mycket för mycket tyg, enligt min smak, det blev. Det känns som om man är inlindad i en jättegardin eller något. Tyg, tyg, tyg! Överallt! Det syns kanske inte jättebra på bilderna, men jag tror seriöst att den räcker två varv runt kroppen. Vilket tält! Lite synd, för nu kommer den hänga oanvänd.



Försök nummer ett gick inget vidare. Så till försök nummer två tog jag helt sonika bort 10cm på bredden både bak och fram, alltså totalt 20 cm mindre tyg runt om. Det blev bättre, men jag tror jag skulle kunna ta ett par centimetrar till. Det ska ju vara lite mycket tyg, men någon måtta får det vara på det ;-) Såhär blev försök nr 2





Jag är inte helt nöjd med bandet på den här tunikan. Det blev en nödlösning då det visade sig att jag inte hade något passande hemma. Försökte pimpa med några träpärlor, men tycker fortfarande att det behövs ett annat band. Jag funderar också en del på om det inte skulle bli bättre att trä i en resår. Problemet är bara, hur lång ska den vara? Får ta tag i det där och testa mig fram. Bandet är dekorativt (skulle kunna vara om det var snyggare) men det fungerar inte helt bra, bandet är kanske inte bara mindre fint, det är "glidigt" också. SÅ kan man ju inte ha det. Jag tror på resår och band.

Om det nu bara ville sluta att vara så kallt hela tiden så skulle jag kanske våga mig på att provanvända tunikan också (nr 2). Eller så får jag rota fram en varm kofta att ha över..


Nu återstår fortfarande vad kära mor tror om tunikan? (den skulle dessutom bli aningens längre, efter önskemål) och vad för tyg som ska användas... 
Jag får nog provsy en till henne med. Dags att rota bland fultygerna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar