Till Salu

fredag 9 september 2011

Scarf "Ejvind"

Hösten kommer smygandes, varken jag vill det eller ej. Har länge funderat på att göra en halsduksvariant av dregglisen. Dregglisar funkar ju rätt bra de med, också som halsduk, men vill ha en variant som går upp lite mer på halsen. Häromdagen fick jag en förfrågan om en större dregglis att ha som halsduk, så nu var det ju verkligen dags att ta tag i funderingarna och göra verklighet av dem. Och nu var det gjort. Har provat och mätt på mina (något ovilliga) prinsar och hoppas nu att denna modell ska funka bra. Först ut var den blå. Den blev ok, men har gjort några förändringar till den gröna och lila. På den blå gjorde jag fram- och baksida lika dana. Inte bra. Så till de andra gjorde jag framsidan lite stödde än bak, precis som på en dregglis, fast inte lika mycket. Jag rundade även av hörnen i nerkant på sidorna till den gröna och lila. Mjukare utseende och lättare att sy. Som stängning har jag valt kardborreband. Har tvekat en del där, men beslutade mig för att prova det. Jag vill att de ska passa runt både små och större halsar och med kardborre är det dessutom lätt att själv välja hur hårt eller löst man vill att den ska sitta. Denna passar både lillebror och storebror och jag får den runt min egen hals också, fast då blir ju själva framdelen lite för liten, men iaf.





















Den blå scarfen får jag väl mer eller mindre kalla prototyp. Den är dock användbar och kommer få värma storebrors hals i höst. Den matchar ju med baggymössan jag sydde tidigare. Det gröna och det lila settet ska till mina prinsars tremänningar C och R. Jag tror de, förutom att de kommer hålla sig varma,  blir toksnygga.

Material: Underbara fordonstyger från JNY-design. Vit, värmande fleeze till baksidan av scarfarna och kardborreband från den lokala tygaffären.

Mönster: Egna. Baggymössor i st 86/92 (lila) och st 3år + (grön). Modellen kallar jag "Bella". Scarfarna är ett nytt mönster och dessa är de allra första ut. Jag kallar den "Ejvind". Storleken får vi väl kalla "one size". Eller iaf "one size barn" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar