Till Salu

fredag 2 september 2011

Mösstider

Hösten är nästan helt här nu. Inte riktigt, än hänger lite av det somriga kvar, men nästan. Så nu är det dags för mössorna. Här har det blivit ett par och fler ska det bli.


De här tre första är lite av den udda typen. Återvinning och trycktest i ett. Alla tre mössorna är nämligen sydda av föredetta tröjor. Den med text på var en riktig favvo t-shirt, riktigt skön att ha på sig. Nu fick den, tillsammans med ett linne till foder, bli en mössa i ca st 3 år +. De andra två är också sydda av tröjor (tänk att alla tröjor ska krympa så de inte passar länge... ;) Den gråbeiga har fått ett mjukt och varmt foder av fleeze. Storleken är ca 56/62. Den röda har samma tyg både på in och utsida och är i storlek 86/92. Båda har fått ett tryck i form av en hand. Det är första gången jag testar att trycka. På den gråbeiga syns det tydligt att trycket blev väldigt flammigt, vilket jag tycker blev riktigt bra, fast det inte var meningen. Den röda är det inte lika flammig.. Jag tror flammigheten beror på att färgen inte var helt ny, om man säger så. Alla tre mössorna är än så länge hemlösa..





Den här underbart blå mössan i mitt favvotyg, fordon från JNY, syddes nyligen till en liten gosse som bara för några veckor sedan såg dagens ljus. Det blir ju så gulligt när det är så smått, st 50/56. Modellen är "My-Beata". En lite längre modell än en vanlig, men inte baggy. Modern till den lille gossen uppskattade iaf mössan, så vi får hoppas att den lilla inte misstycker han heller =)




Här har vi ännu ett halvt tjog med mössor. Två stycken i fordonstyg i st 3år +. Modellen är ny. Jag kallar den "Bella" och är en mössa av baggymodell. Den blå är till min älskade storprins och den gröna till hans tremänning C. Den grön och vitrandiga är också en "Bella", st 74/80, fodrad med mjuk, vit fleeze. Den cerisa med stjärnor och den med djuren är av den vanliga modellen, "My-Vera". Båda fodrade med fleeze. St 86/92 (cerisa) och 3år +. Den prickiga är i vuxenstorlek, dam, modell "Bella". Jag sydde den till mig själv, men är osäker på om rött verkligen är min färg (eller om mössor verkligen är för mig). Den prickiga kanske får hamna bland de hemlösa, precis som den randiga, den cerisa och den med djuren.


Material: På de tre översta bilderna, återvunnet matrial, vit fleeze (till foder i den gråbeiga) från den lokala tygaffären. Stämpel till tryck från panduro. Övriga tyger kommer alla från JNYdesign, undantag från det prickiga tyget. Det kommer liksom fleezen från den lokala tygbutiken. Djurmössan är fodrat med ljusblå fleeze från en IKEA-filt.

Mönster: Egna mönster "My-Beata", "My-Vera" och "Bella". Mössorna i återvunnet tyg och den lilla blå med fordon är alla "My-Beata" (någonstans mitt emellan vanlig och baggy), den randiga, den prickiga och de båda större fordonsmössorna är av modell "Bella" (baggy) och stjärn- och djurmössan av modell"My-Vera" (vanlig modell, som jag för övrigt  förlängt med ca 1,5-2 cm, då det visade sig att den var gränsfall till kort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar