Till Salu

onsdag 15 juni 2011

Den här kepsen..


..borde ha varit färdig för länge sen. Vilket den också skulle ha varit, om det inte vore för de här kepsarna..



Ja men det verkar väl märkligt..

Efter att jag gjort de här kepsarna har jag fått ännu en beställning på en keps (Åh vad det är kul =) och det är den kepsen som nu är färdig (övre bilden alltså). Att de andra kepsarna "kom ivägen" har med tygvalet att göra, och det var minsann mitt förslag =) Tyget visade sig vara "kepssnyggt" men inte "kepsvänligt". Första exemplaret (mitten på undre bilden) blev på något vis x antal storlekar större i slutändan än vad den var i början. Nu blev det märkligt igen.. ;) Tyget är liksom lite stretchigt, eller kanske ganska mycket, och i vilket fall hemskt knepigt och svårt att sy i. Medans jag sydde töjde tyget ut sig och stannade där med hjälp av sömmen jag just sytt. Ungefär så.. Storleken skulle ju bli 44/46, som lillebror har, men gick utan problem på storebror. Den blev ju då tyvärr lite för kort/grund fär att vara så stor, så han kan ändå inte ha den.
När jag ändå håller på att klippa brukar jag ofta klippa ut en extra, vilket jag givetvis gjort även denna gång, till och med två. En med hopp om att få pryda min minstings huvud, den till höger, och en i storleken större (den till vänster såklart) ifall det skulle visa sig att beställd keps skulle vara liten (haha!) då jag tyckte att huvudomfånget på den tilltänkta ägaren är lite på gränsen mellan storlekarna.

"Jamen jaha. Kepsen som skulle iväg blev Misslyckad, med stort M. Vad gör jag nu då? Ja, jag får väl sy ihop den i det andra tyget och hoppas den blir godkänd.. eller vänta nu.. kan jag förstärka tyget med "sånt där vad det nu heter" så tyget inte kan töja sig så där hysteriskt?!" Där fick den utklippta kepsen i den större storleken agera försökskanin. Och det funkade. För säkerhets skull blev den ljusa kepsen ihopsydd den med, när den nu ändå låg utklippt.. Sen, Sen blev den första kepsen till, fast sist..
I morgon ska jag testa den på lillebror, då det verkar som om min gosse och den andre gossen har ungefär lika stora huvuden. Ser det bra ut är min senaste "Edwin" redo att flytta hemifrån.

Material: Från den lilla lokala tygaffären

Mönster: Mitt eget, vid namn "Edwin". Storlek 44/46 på den övre bilden samt på den ljusa. Den till vänster på undre bilden är i st 46/48. Mittenkepsen har inen storlek, den jäste över från en 44/46.. Märkligt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar