Till Salu

onsdag 2 februari 2011

Mera obloggat

Den första boddyn
Hur svårt kan det vara, utan mönster..?! Ja, som jag skrivit tidigare, i början hade jag stora problem med att få tag i mönster. Samtidigt VILLE jag sy en body. Jag hade i vilket fall fått fatt i Åsa Lennartssons bok Sy barnkläder av mjuka tyger. Jag tog mönstret från tröja med isydd ärm och ritade till underdelen med hjälp av köpta bodys. Den blev faktiskt ganska bra ändå. Lite för vid över bröst och mage bara. Det var lycka av något slag. Jag har sytt en body, jag! Ja, jag kan nog sy i alla fall =)
Det har dock inte blivt någon mer body efter exakt samma mönster.

Så här blev den. Storlek 62/68.



 Storebror var ju tvungen att få en matchande tröja. Gillar det där med syskonmatchning, samtidigt som jag är rätt så dålig på det. Gjorde ett misstag med storebrors tröja. Vände knäppningen på axeln åt fel håll! Hur tänkte jag där?! Bakstycket ligger över framstycket och så ska det ju inte vara. Det ser inte lika snyggt ut. Men man lär av sina misstag =)



Matrial: Det randiga fina tyget och mudden som jag kantat med kommer från del lokala tygaffären.

Mönster: Bodymönstret är en kombination av Åsa Lennartssons tröja med isydd ärm (sy barnkläder av mjuka tyger) och eget skissande.
Storebrors tröja är nog mer eller mindre rakt av från ovan nämnda bok. Möjligen att jag förlängde tröja något, jag minns inte.



Body nr2 och storebrormatchning
När första bodyn var klar ville jag ju genast sy en till. Utgick från det mönster jag knopat ihop till den första och ändrade på det jag tyckte blev mindre bra. Vidden framför allt. Har för mig att jag förlängde delarna man knäpper ihop i grenen något också. (Så tokigt att jag inte skaffade en blogg direkt så jag kunnat komma ihåg vad det nu var jag gjorde..) Och var det inte något med ärmarna..?!
Den blev bättre än den första bodyn, men inte heller av denna har det blivit fler efter samma mönster. Vet inte varför, för jag blev nöjd med den och den har använts flitigt. Tiden att sy är knapp och jag gissar att det kom något annat projekt i mellan (tomtekläder?!) och sedan var det ingen större idé att sy fler body i just den storleken.. (som är ca 74).

Body nr två i skönt flodhästtyg. Body nr 1 är med på ett hörn.


Min lillskrutt i flodhästbody =)





Syskonmatch. Storebror fick också en tröja i det fina flodhästtyget. Storebror har två favortitfärger. Gult och orange. Han ser inte särskilt nöjd ut, men jag tror mest det beror på förvirring över att mamma ber honom vända och vrida sig åt olika håll för att fotograferas. Min fina prins =)
Mönstret är från Åsa Lennartssons bok, tröja med raglan. Jag gjorde den lite smlare och lite längre. Storlek ca 98. Den blev lite tajt i halsen, men är inte svårare att få på än många köpta tröjor.

Min fina, fina prins =)

Matrial: Flodhästtyget kommer från jofotex. Den svarta mudden jag kantat med från den lokala tygaffären. Det svarta tyget till ärmarna på tröjan från en annan (lite mindre lokal) lokal tygaffär.

Mönster: Till bodyn ett eget mönster med ursprung i Åsa Lennartssons tröja, isydd ärm.
Raglantröjan kommer också från Åsa Lennartsson. Ändrade lite, smalnade av och förlängde tröjan.


Killarna var ju tvungna att få matchande byxor till sina fina, nya, oranga tröjor. I orange! =)

Storebrors byxor. Ca storlek 98.


Lillebror i sina byxor. De fastnade visst aldrig på bild mer än live.

Båda pojkarna använder sina set. Storebrors byxor är riktigt fina på, vilket jag tydligen inte lyckats fånga på bild. Klantade till det en hel del när jag skulle sy lillebrors byxor. Vilket slutade med att de blev något smalare i modellen än tänkt. Eftersom de iaf från början var ganska stora i storleken (st ca 70) så gör inte det något, det blev fint och jag kan tänka mig sy fler smala byxor =)

Martial: Orange velor och mudd från jofotex.

Mönster: Åsa Lennartsson, Sy kläder till barn av mjuka tyger. Gjorde dem något kortare i midjan.



Body nr 3
Mönster från sykurser.se. Har inte gjort några ändringar i mönstret till denna. Tyckte den blev lite för vid över bröst och mage (eller var det efter tvätt den blev så!? Det ser ju bra ut på bilden..). Jag vill att bodys ska sitta relativt tajt (inte helt tajt, men lite), annars rynkar o veckar det sig så fult mot byxan. Den blev ok.


Matrial: Randiga tyget från del lokala tygaffären. Grå mudd från tygaffären i grannkommunen.

Mönster: Sykurser.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar