Till Salu

måndag 31 januari 2011

De första hängselbyxorna

Lovade lite tidigare bild på de första hängselbyxorna. Ja här är de. De blev liksom inte riktigt bra, nästan någon stans. Ändå gillade jag modellen, fast jag ville ju ha dem annorlunda..


Ja, vad blev inte fel ;) Nä, så hård ska jag väl inte vara. Men.. Jag satte knapparna något galet. Bytte ut knapp och knapphål mot tryckknappar. Sen tänkte jag visst inte särskilt långt, för jag satte dom fel. Det skulle ha varit två knappar på framhängslan och en bak, det hade blivit snyggare. Som det är nu spretar bakhängslan rakt upp när jag knäpper på det kortaste.. När jag sydde stickningen så drog jag nog lite för mycket i tyget, för fult blev det. Se så det vågat sig. Inte snyggt!
Satte såklart mudd i byxbenen. Jag gillar inte muddlösa byxben till småttingar. Då åker byxbenen upp när de ligger o sprattlar och så glipar det o blir kallt. Visst kan det vara snyggt utan, men inte praktiskt. Har allt för många byxor som blivit oanvända pga avsaknad av mudd. I alla fall, tänkte att jag gör mudden lite extra lång så blir det lite mer att växa i. Jo, det är klart.. Men så har jag aldrig sytt dit mudd på det där viste förr, att mudden sys fast på byxbenet innan byxbenet sys ihop, så att det bli en synlig söm (sömsmån heter det kanske?!) på insidan mudden. Vad händer då när man viker upp mudden? Jo, sömmen kommer på utidan! Så tokigt. Men, mudden går att vika upp innåt också och jag lär inte göra misstaget igen (hoppas jag). Enligt mönstret (sykurser.se) ska det vara applikationer på rumpan och byxbenen. Hjärtan! Nog för att min lilla prins är mitt lilla hjärta men några hjärtanapplikationer på byxorna kände jag inte för. Testade att sy dit en firre på bröstet i stället. Har just inte gjort några applikationer förut, iaf inte i trikåtyg, så det blev premiär. Hade inget att stabilisera eller limma ihop tygerna med, så det fick bli som det blev. Sisådär. Ville att tyget från fodret skulle tas upp samt färgen från muddarna. Eftersom muddarna är oranga blev det en orange fisk i velor. Sen tog jag samma tyg som till fodret och satte bakom fisken.. Ja, det var kul o testa.

matrial: det blå jeansliknande trikåtyget kommer från den lokala tygaffären. Mudd och velor från jofotex. Det bruna, mönstrade tyget är ett slaktat linne.
mönster: sykurser.se Valde bort applikationerna och gjorde en egen. Mönstret till själva fisken är en pepparkaksform =) Jag satte dit mudd i bensluten, så var det inte enligt mönstret.

1 kommentar:

  1. Jag tycker verkligen att Du är duktig och jag vet precis hur det känns när man kommit igång. Jag sydde också jämt när barnen var små. Kram från "moster" Åsa

    SvaraRadera