Till Salu

måndag 7 februari 2011

Mössa på mitt vis

Om man nu kan säga så...
Jag har försökt sy mössor förut, med varierande resultat. Nu har jag knåpat till ett eget mönster och jag tycker nog det blev ganska bra. Lillebror är som vanligt modellen jag syr till. Knåpade på denna mössa efter att han somnat igår. Hade senaste huvudomfånget i minnet, dock nära på en månad gamalt vilket jag idag fick erfara. Mössan var lite tajt när jag provade den i morse, men det går. Under eftermiddagen besökte vi BVC för vägning och mätning (självklart i nya mössan). Oj då, lillebror har tagit ett rejält skutt upp på kurvan vad gäller både längd, vikt OCH huvudomfång.. Inte undra på att den var lite tajt =)
Vanliga enkla mössor har en tendens att glida upp eller inte räcka till över örsnibbarna. Så kan man ju inte ha det på en liten känslig kille (eller tjej), så jag la till små "öronlappar". Det blev riktigt bra. Funderar på att sätta dit knytband också, för att få det ännu bättre. Denna mössa fick visst ingen namnlapp, det måste den ju få nu när jag ser att den blev bra och kommer att användas.
Till nästa mössa tror jag att jag ska prova att göra nederdelen, "öronlappsdelen" i ett annat tyg än mössans överdel, sätta dit knytband och komma ihåg namnlapp =) Mössan är i st 74/80 eller ca 41 cm.


Lillebror i sin nya mössa. Matchar såklart vantarna jag nyligen sydde.


 Matrial: Fint svamptyg från stoff & stil. Fleze från den lokala tygaffären.

Mönster: Eget i st 74/80 (nu måste jag fixa fler storlekar..)

2 kommentarer: