Till Salu

tisdag 15 mars 2011

Men, jag har ju sytt byxor!

Istället för att koncentrera mig på en sak i taget, så väljer jag att mixa lite. Egentligen vill jag ju sy bodys tills jag kan det och har ett eller två bra mönster med flera storlekar som funkar. Sen när jag har det, då vill jag göra samma sak med byxor, sen med mössor osv. Men så enformigt. Idag kände jag för att sy ett par byxor. Har haft en ljusblå velor liggandes ett tag och bara väntat på att få bli byxor. Jag har inte haft någon passande mudd till, så det har inte blivit av. Så kom jag på, det behövs ju ingen mudd. Resår! Har sett flera tutorials (jaja, iaf två, men jag minns inte riktigt var..) om smarta sätt att sy i resår. Jag har förståss fortfarande ingen overlock, och lär inte ha någon i min ägo den närmsta tiden, så då får det inproviseras lite =) Sydde fast resåren kant i kant mot avigsidan, vek sedan innåt och sydde fast. Lite pilligt att få tyget och resåren kant i kant men det funkade. Behövdes inte alls någon snitsig maskin till det inte, utan det var nog bara så att de som gjort de där tutarna råkade använda sig av det (eller så minns jag totalt galet, vilket inte alls skulle förvåna mig).

Så här ser de då ut. Tror de blev lite stora i midjan, såklart. Det är ju stört omöjligt att veta hur lång resåren ska vara. Finns det någon bra ekvation för det tro!? Jag får helt enkelt börja använda mig av knapphålsresår eller dragsko. För övrigt tycker jag de blev lite tråkiga utan muddar, åtminstonde i midjan. Eller så beror det på det enfärgade tyget..
I morgon ska lillebror få leka modell och prova min kreation. Tur han är lite rund om magen nu när resåren ändå verkade bli aningen lång =)

Matrial: Ljusblå velor från stoff och stil. Resår från..??

Mönster: Åsa Lennartsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar