Till Salu

torsdag 31 mars 2011

När lillebror är sömnig..

..är mamma produktiv =) (heter det så?)

Under lillemans förmiddagsslummer han jag klippa till o sy hela fyra mössor. Ja näst intill i alla fall. De två sista hade blivit helt klara de med, om han bara sovit i 10 minuter till. Jag är ju inte så snabb på att sy, än, så det var inte dåligt.


Här är resultatet. Den ena gula ser hemskt sned och konstig ut. Det är den inte på riktigt, den är bara taskigt utlaggd. Dessa ska till en syskonskara på fyra fina ungar. Två storasystrar och två småbröder. Jag hoppas och tror de ska bli fina i dessa.

Min första beställning är nu levererad. Den bestod av denna söta tunika (som passade perfekt och alltså är i storlek 140) och dessa småvantar. Den här och den här bodyn fick också följa med. De var inte direkt en beställning, utan snarare en önskan.
Min första kund är dessutom en storkund, och inte undra på med fyra fina barn. Ja, mössorna ovan ska just till samma kund och är en del av beställning nr 2. En del återstår alltså.. =)

Matrial: Härligt gult tyg med vita moln från Ohlssons tyger. Det superfina favorittyget med fordon kommer såklart från JNY-design.

Mönster: Eget i modell "My-Vera". De gula i ca st 110. De blå i st 74/80.


Förvaring
Det här är också en slags beställning, från gammelmormor. Vet inte vad jag ska kalla det. Dosförvaring att hänga på armstödet till soffan.. Egentligen är det inget fel på den, den blev bara inte som jag tänkt mig. Hade jag haft mer av det mönstrade tyget hade jag gjort en till, som förhoppningsvis blivit som jag tänkt. Min ursprungliga idé funkade inte. Inte alls faktiskt. Så det var bara att sprätta, göra om och göra.. annorlunda. Det resulterade även i att hela mojjängen blev någon centimeter mindre både på längd och bredd och i fickorna. Så försök nummer två gick inte riktigt att få till som jag tänkt heller..
Hur tänkte jag då? Ja det undrar jag med =)


Den är vändbar med två sidor, för omväxlingens skull, enligt gammelmormors önskan =) Jag hoppas hon blir nöjd med den. Den fungerar i vilket fall och lär vara bättre än den varianten som används just nu, vantar fastsatta i soffan med säkerhetsnålar.

Matrial och mönster: Bra fråga. Jag fick båda tyg och "ritning" av gammelmormor. Det blå tyget är jättefint, men aningen "töligt" att jobba med. Det mönstrade tyget tyckte jag vid första anblicken var småfult. Jag har ändrat mig, nu tycker jag det är småsnyggt =) Eftersom jag inte kan det där med tyger så tänker jag inte ens försökamig på en gissning vad de heter. Så var det med det! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar