Till Salu

måndag 17 januari 2011

Bilder

Har redan insett att det här med bloggande, det tar tid. I alla fall om man ska använda PS för att snygga till bilderna. Så jag struntar i det, för nu. Får se om jag tar mig an det senare, nu vill jag bara få upp bilder. Då ska vi se om jag kan det ;)

Det första
Haklappar och filt

Ja det här är de första projekten. Det jag började med i sommeras, när insperationen kom. Haklappar, i massor. Hur kul som helst att sy. Jag har sytt mer o mer o mer. Mina söner, iaf den stora, har fler haklappar än något barn behöver (liten håller sig till flaskan än så länge, men det är dags nu, så jag måste nog sy några till honom också ;)) =) Det där är modell 1, "Avin". Har ritat den utifrån en köpehaklapp. En av anledningarna till att jag ville sy just haklappar är att vi haft problem att få tag i BRA haklappar. Alla är så himla långa vilket medför att fickan hamnar under bordskanten, blir tilltryckt och förlorar sin funktion. Nu kan jag sy egna o få dem i den längd jag tycker är bra. Toppen!
I bakgrunden syns en filt. Har sytt två likadana sådana, en till liten, en till stor.

(Det tycka vara en oskriven regen här bland alla sybloggare att man ska skriva vad det är för mönster man använt och varifån matrialet är inhandlat. Så det är väl bäst jag gör så jag med... Rätt så trevligt faktiskt)

Matrial: Vaxad bomull (heter det så?) och kantband från lokal tygaffär.  Dito för de båda tygerna, veloren med stjärnor och det randiga tyget, jag använt till filtarna.
Mönster: Ja, mönstret till haklapparna ritade jag utifrån en köpeheklapp, som sagt. Mätte o måttade lite, ritade tills jag blev nöjd. Filtarna hade jag inget mönster till, de sydda jag bara helt enkelt.

Dagens


Kvällens projekt blev två dregglisar (oerhört fult namn.. dregglisar!) utifrån två olika mönster. Den svart/vit/grå-randiga har jag sytt fler av samma modell av, det är mitt egna mönster. Den andra är en variant av mönstret från sykurser.se. Jag har ju ingen overlock, så jag får ju ändra och inprovisera lite. Båda är vändsydda och sen har jag gjort en stickning längs med ytterkanterna (ej längs halsen). Har använt tryckknappar till stängning. Imorron ska jag mäta på mina killar hurvida jag behöver lägga till fler knappar för att kunna reglera storleken.

matrial: de båda randiga tygernakommer från den lokala tygaffären, flezen till baksidan.. Ja, det är nog några billiga filtar jag köpt, på IKEA eller Jysk. Funkar utmärkt när man provar och lär o bara syr till sig själv =)
mönster: Grå/svart/vit-randiga är utifrån ett eget mönster. Den blå är en varian av ett mönstr från sykurser.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar