Till Salu

tisdag 18 januari 2011

Sen kom mössorna..

Har försökt mig på flertalet mössor, men de blir aldrig helt riktigt bra. De vill allra helst bli förstora, hur jag än gör. Det är väl lite det där med att tyget töjer dig, är stretchigt. Ska ta tag i mössorna igen, så småning om.. Här kommer iaf lite bilder på ett par av dem.



De oranga mössorna blev faktiskt rätt så bra, tillslut. Storebror fick en ofodrad, lillebror en med svart fleze. Storebrors mössa är på gränsen till stor, men det går. Lillebrors mössa var till att börja med alldeles för stor. Den växte han snart i, och ur också. Nu är den för liten. Det blev en dreggelscarf också, som båda killarna använder, även om den var menad till storebror. Sydde mössor i kronmodell, de verkade enklast att få till utan mönster..

De här mössorna blev väl lite si o så med. Den ljusblårandiga (flezefodrad) använder lillebror. Var stor från början, men är nu snart för liten. Den med ringar på blev också förstor, så den sydde jag ytterligare en av, i mindre storlek (bilder kommer). Gissar att den här kan vara lagom nu. Hoppas den inte är för liten när våren kommer. Den mörkblårandiga i kronmodell (flezefodrad) blev på tok för stor åt storebror. Den passar till mig, men är något kort över öronen. Den lilla rundade.. ja den hade nog passat bra om inte tyget varit så otroligt stretchigt..

matrial: De härliga ornaga tyget med flodhästar kommer från jofotex. Flezen som mössorna och dregglisen är fodrade med är från filtar från antingen IKEA eller Jysk (tror jag).
De båda randiga tygerna och det med ringar kommer från den lokala tygaffären.
mönster: Mönster till kronmössorna hade jag inget, mätte o måttade på barnens huvud. Mönstret till den rundade mössan tror jag jag hittade på nätet i form av en tutorial. Tyvärr minns jag inte vart. Dregglisen är mitt egna mönster.
nöjd: Med de oranga, Ja. Dregglisen, Ja. Den ljusblårandiga kan få ett ja den med, den används ju =) Den med ringar.. Ja. Jag är visst hemskt generös med alla ja. Försöker vara snäll mot mig själv =) De flesta blev ju faktiskt rätt bra, tillslut (när lillebror fått växa lite så passa de ju faktiskt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar